RADIO

2003/30 — DIFFUSION online

Iran, Afghanistan: US broadcasting initiatives
Joan Mower, Communications Coordinator, BBG




RADIO

Joan Mower
Communications Coordinator, BBG

Reaching Iran and elsewhere:
new Broadcasting Board of
Governors (BBG) initiatives.

“You cannot imagine what a big
impact you had during recent events
with your timely news,” an Iranian
e-mailed to Radio Farda in June 2003
as students and pro-democracy
activists protested across Iran. “I
really thank you.”

Radio Farda (“Tomorrow?”), the
newest 24/7 station launched by the
Broadcasting Board of Governors,
went on the air six months ago.
Modeled after Radio Sawa
(“Together”), the widely successful
Arabic-language station for the
Middle East, Radio Farda is youth-
oriented — a major plus in a country
where 70% of the 77 million people
are under the age of 30.

Both stations — along with other US
international broadcasting products
targeted at key markets — reflect
changes underway in the manner in

which the BBG does business:
targeting distinct markets, gaining
and wusing modern
communications techniques to
promote freedom and democracy by
broadcasting accurate news about the
United States and the world. The BBG
supervises all US non-military
international broadcasting, including
the Voice of America (VOA), Radio
Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL),
Radio Free Asia (RFA), Radio/TV
Marti, Radio Sawa and Radio Farda.

audience

Iran

In fact, BBG’s broadcasting to Iran —
of which Radio Farda is just one
element — embodies the BBG’s five-
year strategic plan, “Marrying the
Mission to the Market”. A one-size-
fits-all approach no longer works in
the media marketplace of the 21st
century. US international broad-

casting must tailor content to the
audience, accelerate multimedia
development, adopt principles of
modern radio and control distribution
— all the while staying true to our
mission of promoting freedom and
democracy.

As Kenneth Y. Tomlinson, the BBG’s
chairman, said recently: “We need to
keep in mind that no media market is
monolithic. We have to make choices
about which parts of that market we
most want to reach. In some cases,
we may need to use more than one
channel to do so.”

So in Iran, we have Radio Farda as
well as Voice of America Persian.
Since 90% of Iranians also say they
get news from television, we have two
weekly VOA-TV programmes, Next
Chapter, a news magazine aimed at
youth, and Roundtable with You, a
call-in show. On 6 July we also
launched News and Views, a daily 30-
minute news and analysis programme.
[Jamming of VOA-TV’s daily and
weekly satellite transmissions to Iran
started the same day, from Cuba,
according to the BBG.]

Radio Farda is an ambitious product.

“A year ago, we saw how important
it was going to be in promoting

DIFFUSION online — 2003/30



democracy in Iran to have a station
that could reach student masses,” said
Norman J. Pattiz, chairman of the
BBG’s Middle East Committee.

The station, which broadcasts news,
information, entertainment, culture
and a mix of Western and Persian
contemporary music, is found on AM
frequencies (1593 and 1539 kHz) 24
hours a day. It is broadcast on
shortwave for 21 hours a day, and also
via digital audio satellite and on the
Internet (www.radiofarda.com). So
popular is the Internet site that an
estimated 40,000 visitors a day make
use of the site’s RealAudio feature to
listen to the station.

Each day, Radio Farda provides
newscasts of 15 minutes at the top of
the hour, with 90 seconds at the
bottom. It also has four daily original
30-minute news magazine shows and
produces three weekly 30-minute
news roundtables on weekends that
are repeated once. This Week in Iran
and Democracy and Human Rights
Roundtable explore political and
social topics while The Youth Scene
addresses health, social and political
issues.

Because the BBG controls
distribution, Radio Farda can add

2003/30 — DIFFUSION online

news as the situation warrants. After
10 June, for instance, Radio Farda
provided extensive, on-the-spot
coverage of student demonstrations
that began in Tehran and spread
across the country. Using mobile
phones, stringers reported from cities
across Iran, giving key details such as
the size of the demonstrations and the
mood of the demonstrators. Student
leaders, lawyers, reformers,
demonstrators, Iranian exiles and
diplomats have been interviewed as
part of the in-depth coverage.

All told, Radio Farda was providing
between 16 minutes to 18 minutes of
news each hour, with up to 10.5 hours
of news each weekend day.

The conservative Iranian regime
obviously doesn’t like what it hears
on Radio Farda. The government has
intermittently jammed the station and
tried to block Internet sites. But, the
tech-savvy young people in Iran have
found ways to listen to the fair and
accurate news they have craved for
so long.

The BBG created Radio Farda by
combining the resources of VOA and
RFE/RL. All in all, the station, which
broadcasts both from Prague, the
home of RFE/RL, and Washington

RADIO

costs about $8m, including some $4m
for transmission.

Meantime, VOA Persian and VOA-TV
are also covering events aggressively
with call-in shows, discussions and
analyses. The TV shows apparently
have wide followings in Iran. When
they’re on the air, callers and viewers
scramble to be heard.

Iran is not the only place the BBG is
changing the way US international
broadcasting does business. Much has
been written about Radio Sawa, with
its millions of listeners in the Middle
East. And the station continues to
dominate among its target audience
in cities like Amman, Jordan. Since
the war in Iraq, we’ve started
broadcasting via FM in Baghdad,
Erbil and Sulemaniyeh.

Afghanistan

Afghanistan, trying to establish itself
as a democracy after two decades of
war, is a place where radio plays a
huge role in providing information
about issues such as civil society,
politics, education, health, human
rights and women’s rights.

VOA, which long broadcast to
Afghanistan in Dari and Pashto, was



RADIO

joined in January 2002 by Radio Free
Afghanistan, operated by RFE/RL.
Together, the stations form a
continuous, 24/7 stream of news and
information to Afghans.

Although shortwave was the only
medium available in the past, the BBG
has installed huge AM transmitters in
Kabul to give the programmes a
nationwide reach. We’ve put FM in
Kabul, and plan to add additional FM
transmitters. The BBG has installed
two transmitters in each location: one
for the Afghan government, the other
for US international broadcasting.
The cost for new transmission adds
up to about $10m.

Training is another component of our
Afghan initiatives. So far, more than
two dozen journalists have been
coached on how to cover events
involving politics, health and

education. The BBG is helping to
build a cadre of journalists with the
skills needed to impart information
to their fellow countrymen.

Projects

The BBG won’t stop there. Exciting
projects are in the works: a new
Arabic-language television network is
in the planning stage. If given the final
green light, the station will be the first
24/7 Arabic language Western
network in the region.

US international broadcasting is
constantly re-evaluating its products
in light of foreign policy priorities to
make sure it is doing its job as
effectively as possible. In Iran, our
anecdotal information indicates it is.
“God bless you,” one Iranian e-mailed
us. “This will be the most effective
tool to combat the repressive mullahs.”

The BBG in brief:

Budget (FY 2004): $563.5m
(include $30m for start-up costs for
a proposed new 24/7 Arabic TV
network). BBG services broadcast
in 65 languages to over 100 million
people around the world.

The Voice of America, launched in
1942, broadcasts around the
world in 53 languages to an
estimated weekly audience of 91
million.

VOA broadcasts to all regions of
the world, with the exception of
Western Europe and the United
States.

Radio Free Europe/Radio Liberty
(RFE/RL), principal US surrogate
broadcaster to the former Soviet
Union and Eastern Europe.

DIFFUSION online — 2003/30



Radio Farda broadcaster

With the addition of two new services,
Radio Free Iraq and the RFE/RL
Persian Service, RFE/RL broadcasts in
26 languages to an estimated audience
of 20 million.

Radio Free Asia, (RFA) principal US
surrogate broadcaster in Asia. RFA
broadcasts in 10 languages to China,
Tibet, Burma, Vietnam, Laos,
Cambodia, and North Korea.

Radio Sawa, a 24-hour, seven-day-a-
week Arabic-language network,
broadcasts six regional streams of a
mix of Western and Arabic pop music
along with up-to-the-minute news,
news analysis, interviews, opinion
pieces, sports and features.

Radio Farda, ajoint effort of RFE/RL and
VOA. Broadcasts news and information,
as well as a combination of popular
Persian and Western music, to Iran.

2003/30 — DIFFUSION online

The Office of Cuba Broadcasting
directs the operations of Radio and
TV Marti: two services that broadcast
Spanish-language news, features and
entertainment programmes to Cuba.

Worldnet Television and Film Service
broadcasts news and public affairs
reports, programmes that reflect
American life, and discussions on US
foreign and domestic policies.
Worldnet is available seven days a
week by satellite through broadcast
outlets, cable systems and direct-to-
home satellite receivers.

RADSD FREL [URDM e
PADSD LM RTY

Mo
VWORUDNEI,

RADIO




